2015-03-09

150304 En resa i sol och Värmländs lera

Ulla som var med på resan och jag valde  att träda in i Värmland via Grums. Men vi försöker njuta av allt fint vi ser längs vägen dit också.


Vi tog också en tur till Bäckefors för att Ulla skulle få se ruinerna där, själv fotade jag annat.




Stopp i Köpmannebro var inte planerat men det blev en ny Stenbro på listan



Efter detta hamnade vi i Värmland och Häggvik utanför Grums. Där fann vi en ihålig Ek som  är lite mer än 8m i omkrets.








Nästa planerade stopp var N.Borgvik som jag besökt tidigare men ville se det när det är mer vatten i forsen. Att det fanns en stenbro visste jag men inte att det fanns en vid infarten som ni ser först här vilket innebar ännu en ny på listan













Härifrån skall vi nu till Glava så Ulla kan ta en bild och skämta med en vän. Men min GPS spelar oss ett spratt och vi hamnar på en lerig grusväg med avstängda dåliga vägar genom skogshuggningsområde m.m. tur man har 4-hjulsdrift och träffar ett par som kan lugna oss att vi åtminstånde är på rätt väg, vi har i stort sett kört parallellt med huvudvägen. Men vi kan vila en kort stund på en färja som säkert tog max 3 bilar 


I Häljebol skriker Ulla till och vi har hittat ännu en stenbro som  inte var planerad. Strax efter den ett kort stopp vid vad jag tror ett nerlagt kraftverk.




I Glava när Ulla gjort sitt hyss hittade vi ytterligare en oplanerad bro så resan har blivit riktigt givande vad det gäller broar.




Nu skall vi åka mot en planerad bro i Jössefors samt ett vattenfall, vid ankomst var fallet torrlagt men bron hittade  vi.




Väl på plats skall Gkås (Ulla) stila med tyngdlyftning.
Nu börjar det skymma så det fick bli rask fart till Vårdalen och denna bro som ligger fint till med grillmöjlighet m.m.





Det börjar nu bli för mörkt för fotografering men jag vill kolla en möjlig bro i Hämnäs, på väg dit får vi en överraskning en bro till vid vägkanten och möjligen en till strax intill i mörkret.

Väl framme i Hämnas fanns bron jag sökt innan vi åkte.
Nu åker vi hemmåt och i Lennartsfors med konstiga grejer och det verkar lite hejbaberiba så är det ju inte förvånade med dessa ortsnamn.

men resan får gå vidare hemåt

När jag stannat under gatlyktan hemma kan man konstatera att jag tagit hem mångavkilo sand och lera från Värmland

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar